Endometrios

Ni har säkert ingen aning om vad rubriken betyder men det en sjukdom som tar form i att livmoderslemhinna ligger utanför livmodern och vid menstruation så beter sig den slemhinnan precis som den ska. Även om den sitter på fel plats. Så när blodet inte har någonstans att ta vägen växer "härden" och då skickar kroppens immunförsvar dit ämnen för att bryta ner härden. Det ger en inflammation och gör nerverna extra känsliga för smärta. Vilket känns ungefär som knivhugg som roteras inuti magen. 
 
Endometrios. Den tysta sjukdomen. Som gör så förbannat ont. Tyvärr kan jag inte beskriva smärtan på annat sätt än med svordomar. Jag ringde 1177 en kväll när det känses som att jag skulle dö och hon på andra sidan tråden frågade om jag kunde beskriva smärtan och jag blev helt tyst. Den hugger, fast vrider, fast ööh... Jag kan inte riktigt beskriva den.
Och hur länge hade jag haft samma smärta? För den är ny och den är inte som mensvärk fast i typ samma region. Smärtan har nog varit hos mig sedan operationen i november förra året, så jag har ibland bara velat ligga ner i sängen och dö en smula. 
Nu hoppas jag faktiskt att ni tänker er i huvudet den värsta smärta ni upplevt och tänker att det jag tjatar om här inte kan vara så himla farligt. Bara det att i härrom natten hade jag en sexa på en tiogradig skala av det värsta jag upplevt och då har jag upplevt mycket smärtor. 
Men jag är en kämpe, det har nog alla märkt vid det här laget. Trots det så vill jag inte kämpa mer för jag vill vara frisk. Jag trodde jag hade fått min beskärda del för länge sedan och idag fick jag höra att vi inte opererar idag.
 
Sedan hade jag även ärrvävnad på tarmen och en vätskefylld "ficka" inte långt därifrån. Och en irriterad tarm som gör ont. Så nu är det bara att läsa på kring nya diagnoser och vänta på att få komma till Carlanderska där jag ÄNTLIGEN ska få en egen gynekolog. 
 
Wow, att jag bara orkar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0