14; Inget mer HIV eller AIDS



Ingen jullåt som titel men ack så viktigt. Tänk på alla sjuka som vet om att de bara kan hindra sin sjukdom och inte bota den. Tänk att veta om att man är sjuk och aldrig kommer bli frisk, att tillslut kommer man dö av det man blivit smittas av. Vad är det för värld vi lever i?

Helt plötsligt har jag kommit till insikt med hur vår värld ser ut, den är värre än vi tror.

- För 13 månader sedan hade 8900 dött i Israel/Palestina-konfikten.

- 2007 dog 350 000 människor av AIDS i Sydafrika.

- 1994 mördades 800 000 människor i Rwanda, detta är de siffror som finns publicerade.

- I Sverige finns det minst 1000 hemlösa BARN, totalt ligger det på 20 000 människor som inte har ett hem i bara Sverige.

- I Kina lever många barn oregisterade för att de inte är förändrarnas enda barn, dessa barn slutar på barnhem eller utan utbildning.

- 25 000 dör dagligen efter lång kronisk hunger av svält.


Och vi gnäller på att vi har prov, äcklig mat i skolan och en himla massa måsten. Men jag är till största delen frisk, jag har ju medicin mot mina sjukdomar. Jag har gratis läkarvård och tandvård till jag är 21 år gammal. Jag lever i ett land där krig inte finns och min utbildning är gratis för mig, jag får till och med STUDIEMEDEL. Av dessa 1050 kr finns det både en och annan femma som man kan skänka bort. Ge en julklapp till dig själv, ge ett barn friskt vatten på H&M för en tia, en femma på Lindex för att stoppa sexslavhandeln eller lägga i lite småkronor i en bössa till UNICEF. De kronorna är inget värda för mig ändå, men för den som får hjälpen är det allt.

Så se världen för det den är och gör något åt den, hjälp dig och andra. Det finns andra som behöver dina småpengar mer än dig. Det är dagens sanning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0