Sanningen bakom size zero

Gissa vad jag gör? INTE sitter jag i skolan iaf (A).. nejdå! *host-host*

Jag har kommit på en sak, jag har inget liv.. Asså jag är i skolan halv åtta varje morgon oavsett när vi börjar och idag börjar vi inte förrns 9.45 vilket är ganska surt när jag kunde sovit.. Sen slutar jag inte förrns 18 idag, så sakna mig inte!

Men lilla jag var jätteduktig igår, jag hoppas just nu att ingen läser det här men jag måste ändå berätta. Jag skulle steka kyckling och koka pasta till min pastasallad jag har med mig idag och det var första gången jag tagit i otillagat kött och det var inte speciellt roligt, jag funderar helt ärligt på att konvertera till vegetarian så jag slipper ta i det! Vad tror ni om det? Sen kunde jag inte krydda kycklingen heller utan mamma fick hjälpa mig, men jag var tvungen att skära den själv! Sen skulle jag koka pasta och höll på att glömma saltet i vattnet och kom på en jättesmart lösning på det som är ett paket med saltpåsar och på pasta-paketet ska det stå "Glöm inte saltet!".. Det hade i alla fall jag köpt om det fanns så jag inte skulle glömma saltet för osaltad pasta gjorde vi nästan alltid i nian på hemkunskapen och lilla jag fick MVG.

Så lugna ner er och ja, ni kan fortsätta prata med mig.. ni behöver inte se mig i ögonen bara ni pratar med mig! =)


Men jag ville bara säga att jag har kommit tillbaka till 80tals-musiken, det känns så bra! Satt nämnligen och lyssnade på the killers på youtube och hörde I'm free (heaven helps the man) och då fall jag tillbaka, äntligen! =)

Jag har nämligen fyra perioder och de brukar hålla i 1-2 månader, det är 80-talet, rockballader, konstig musik som egentligen inte är bra och övrig musik och det är ganska skarpa byten på 2-3 dagar har jag bytt musikstil.

Jag såg en sjukt bra dokumentär igår "Sanningen bakom size 0" det var en kvinna som skulle från en size 8 (UK) banta ner sig till en size 4 (UK) eller size 0 (USA) på 30 dagar och den var hemsk men inspirerande, hon åt bara gröna saker och ägg, men binte för många ägg, på två mål om dagen lika stora som hennes ena knutna näve.
Samtidigt som hon tränade hela tiden fick hon både skarpa humörsvängningar och hennes kurvor försvann och hon såg ut som de i hollywood. Dock hade hon expert-hjälp av en läkare som undersökte henne varje vecka och bad henne sluta men hon slutade inte, hon ville se vad som hände med hennes kropp och hon ville ge en objektiv synpunkt på hela "size 0"-fenomenet. Det läkaren sa mest var att när hon började äta igen så skulle hon gå upp och bli tjockare än vad hon var från början för vid extrem bantning och träning försvinenr 50% fett och 50% muskler och när hon börjar äta som hon gjorde innan skulle hon i stort sett bara få tillbaka fett och därför var hon tvungen att vara försiktig. Men detta inspirerade mig och när jag har fyllt 18 ska jag också testa att bli en size 0 med expert-hjälp såklart! Skulle jag testa innan jag fyller 18 skulle mina föräldrar helt seriöst tvångsmata mig. Eller när jag slutat gymnasiet så slipper mina vänner se vad jag äter, haha! Jag känner på mig att några i klassen skulle reagera rejält. Louise Redknapp måde förfärligt och hon inrevjuade samtidigt andra modeller varför och svaret var enkelt, oavsett HUR du ser ut gör designerna bara kläder i små storlekar, då får man se till att vara en size 0 för annars kommer man inte i kläderna och då får man inga jobb. Detta förvånade mig ganska rejält och när en anorektikisk tjej sa att pressen är så hög hos modellerna så är modellerna med i media och vi, ungdomar speciellt, läser alla dessa tidningar och ser alla bilder på size 0 modeller och alla plagg som sitter bra på dem, och är plaggen fina och sitter fint vill även VI se ut så, så att de allra minsta kläderna passar och sitter bra på oss. Det finns sedan olika sätt hur man kan bli smalare och bulimi är då den vanligaste bland ungdomar för den är lättast att gömma undan från sina vänner och familj, medans om man börjar svälta sig själv, anorexia märks det och man läggs in på sjukhus när det går över en gräns... Och visst, Louise och tv3's buskap med den här dokumäntären är att avskräcka men om det är "så" lätt att bli en size 0 kan man inte låta bli att bli inspirerad, även jag som är nöjd med mig själv till största delen så funderar jag på det vilket är fruktansvärt. Och jag är inte ensam, jag sökte nyss på google om dokumäntären och det var många bloggerskor som blivit inspirerade av den. På fel sätt.


Som de på tv3.se beskriver programmets innehåll;


"För att undersöka farorna med dagens besatthet av bantning, underkastar sig TV-presentatören Louise Redknapp ett månadslångt experiment för att bli av med sina berömda kurvor och gå ner till storlek 32 (size zero). I processen får vi veta vad som krävs och vilka hälsorisker det innebär. Experimentet börjar med en tur till "Bootcamp Barry", Hollywoods militärinspirerade diet- och fitnessguru. Louise påbörjar ett plågsamt diet- och träningsprogram, som noggrant följs upp av en nutritionist som belyser farorna och bieffekterna med den strikta dieten. Här får vi se intervjuer med olika människor som blivit påverkade av smaltrenden, och programmet avslöjar de riskabla effekter som extrem bantning har på kroppen."



Nu blev det ett långt inlägg, hoppas det var intressant att läsa i alla fall! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0